MITÄ SINIVALO ON

ja miksi sillä on väliä?

Ihmiskeho on suunniteltu olemaan hereillä päiväsaikaan ja unessa yön pimeydessä. Tämä johtuu kehomme kemiallisesta prosessista, joka alkaa valon osuessa verkkokalvoihimme, jolloin aivot lopettavat unettavan melatoniinin tuotannon. Pimeässä puolestaan aivomme lisäävät melatoniinin tuotantoa, mikä auttaa meitä saamaan unta öisin.

Ennen ihmisten vuorokausirytmi seurasi lähinnä aurinkoa, mutta nykyään keinotekoisella valolla on suuri merkitys unitottumuksiimme. Yhdysvaltain kansallinen työturvallisuus- ja työterveyslaitos (NIOSH) kertookin, että siniselle ja valkoiselle valolle altistuminen voi vaikeuttaa nukkumista ja unensaantia.

Mitä sinivalo on?

Sinivalo kuuluu ihmissilmän havaitsemaan valospektriin eli toisin sanottuna väreihin. Eri värit välittävät erilaisia energioita, jotka vaikuttavat meihin eri tavoin. Sinivalo on energiapitoisinta säteilyä, jonka tunnetaan parantavan ihmisen keskittymistä, reaktioaikaa ja mielialaa. Noin yksi kolmasosa kaikesta näkyvästä valosta kuuluu korkean näkyvyyden valon, eli sinivalon piiriin. Kyse ei ole pelkästään sinisestä väristä vaan kaikista sen sävyistä, kuten indigosta, purppurasta, turkoosista jne.


Auringonvalo on merkittävin sinivalon lähde, mutta digitaalisen ajan myötä altistumme tällaiselle valolle entistä enemmän. Tämä on myös auttanut ihmisiä ymmärtämään, että digitaaliset näytöt voivat vaikuttaa meihin negatiivisesti. Onneksi olemme päässeet kerryttämään tietoa ja ymmärrystä sinivalosta, minkä ansiosta voimme jatkossa priorisoida myös terveyttämme.

SINIVALO

Digitaalisessa Maailmassa

Mistä tämä kaikki liiallinen sinivalo sitten tulee? Vastaus on varsin yksinkertainen: sinivaloa on kaikkialla. Sitä säteilee televisioista, tietokoneista, älypuhelimista ja tableteista sekä hehkulampuista, LED-valoista ja tietenkin myös auringosta. Kun altistumme sinivalolle, aivojamme huijataan jatkuvasti olemaan hereillä ja tarkkaavaisena, vaikka nukkumaanmenoaika olisikin jo nurkan takana. Monet työskentelevät myöhään, katselevat televisiota iltaisin tai selaavat puhelimiaan ennen nukkumaanmenoa. Tällaiset tavat vaikuttavat vuorokausirytmiimme, jolloin nukahtaminen vaikeutuu ja unen laatu kärsii. On kuitenkin mainioita tapoja vähentää sinivalolle altistumista. Anna meidän auttaa!

MITEN SUOJAAN SILMÄNI

sinivalolta?

Suosittelemme vähentämään näyttöjen tuijottamista erityisesti ilta- ja yöaikaan. Laitteiden asetukset kannattaa myös asettaa siten, että ne muuttavat väriään iltaisin vähemmän sinivaloa säteileviksi. Näyttöjen parissa vietetyn ajan vähentäminen ei kuitenkaan onnistu kaikilta, joten monet suosivat sinivalolaseja tähän tarkoitukseen. Tämä on helppo ja edullinen tapa suojata silmiä ja kehoa sinivalon negatiivisilta vaikutuksilta. Jopa Harvard Researchers tutkijat suosittelevat sinivalolaseja, sillä heidän mukaansa sinivalolasien hyötyjä ovat esimerkiksi terveemmät unisyklit ja parempi unen laatu, parempi keskittymiskyky ja päänsärkyjen vähentyminen.

SINIVALOLASIT

Luxreadersilta

Luxreaders tarjoaa edullisia ja laadukkaita sinivalolaseja. Kutsumme niitä verkkosivuillamme sinivalolaseiksi, mutta niitä sanotaan myös näyttölaseiksi, työlaseiksi tai tietokonelaseiksi. Niitä voi käyttää missä ja milloin tahansa: tietokonetyöskentelyn lisäksi ne sopivat hienosti myös päivittäiseen television katseluun, kännykän käyttöön tai asusteeksi normaaliin arkeen. Jos oman suosikkityylin valinta on vaikeaa, voit tilata kolme paria hintaan 59€. Voit myös yhdistää ne aurinkolaseihin ja suojata silmäsi päivänpaisteeltakin.